Thich Tri Quang And The Vietnam War - James Mcallister

04/03/201212:00 SA(Xem: 17368)
Thich Tri Quang And The Vietnam War - James Mcallister

Thich Tri Quang and the Vietnam War 
AMES McALLISTER

Modern Asian Studies 42, 4 (2008) pp. 751–782. C @ 2007 Cambridge University Press
doi:10.1017/S0026749X07002855 First published online 30 July 2007
‘Only Religions Count in Vietnam’: Thich
Tri Quang and the Vietnam War
JAMES McALLISTER
Department of Political Science, Williams College,
Williamstown, MA 01267
Email: jmcallis@williams.edu
Abstract
Thich Tri Quang has long been one of the most controversial actors in the history
of the Vietnam War. Scholars on the right have argued that Tri Quang was in
all likelihood a communist agent operating at the behest of Hanoi. Scholars on
the left have argued that Tri Quang was a peaceful religious leader devoted
to democracy and a rapid end to the war. This article argues that neither
of these interpretations is persuasive. As American officials rightly concluded
throughout the war, there was no compelling evidence to suggest that Tri Quang
was a communist agent or in any way sympathetic to the goals of Hanoi or the

NLF. Drawing on the extensive archival evidence of Tri Quang’s conversations
with American officials, it is apparent that Tri Quang was in fact strongly anticommunist
and quite receptive to the use of American military power against
North Vietnam and China. The main factor that led to conflict between the
Buddhist movement and the Johnson administration was Tri Quang’s insistence
that the military regimes that followed Ngo Dinh Diem were hostile to Buddhism
and incapable of leading the struggle against Communism to a successful
conclusion.

NEXT (PDF): Thich Tri Quang and the Vietnam War


thichtriquang-10thichtriquang-08
Saigon, South Vietnam 1966 --- South Vietnam's most powerful Buddhist leader, Thich Tri Quang (first row, 2nd from left), arose out of three years of obscurity 3/31 to demand the ouster of President Thieu. Quang led a demonstration of monks, clerics and laymen from the An Quang Pagoda under banners demanding that Thieu resign. --- Image by © Bettmann/CORBIS
thichtriquang-12
TT. Thích Trí Quang ngồi phía ngoài dinh Độc Lập
thichtriquang-11
Ảnh Internet

Tạo bài viết
18/09/2010(Xem: 42589)
16/10/2014(Xem: 19008)
"Chỉ có hai ngày trong năm là không thể làm được gì. Một ngày gọi là ngày hôm qua và một ngày kia gọi là ngày mai. Ngày hôm nay mới chính là ngày để tin, yêu và sống trọn vẹn. (Đức Đạt Lai Lạt Ma 14)
Là một Phật tử, tôi nương theo lời dạy của Đức Phật không thù ghét, không kỳ thị bất cứ chủng tộc nào. Tại Hoa Kỳ, người Da Trắng đang là đa số cho nên họ lãnh đạo đất nước là chuyện đương nhiên. Thế nhưng nếu có một ông Da Đen hay Da Màu (như Việt Nam, Đại Hàn, Phi Luật Tân…) nổi bật lên và được bầu vào chức vụ lãnh đạo thì điều đó cũng bình thường và công bằng thôi. Đức Phật dạy rằng muôn loài chúng sinh đều có Phật tánh và đều thành Phật. Giá trị của con người không phải ở màu da, sự thông minh, mà là đạo đức và sự đóng góp của cá nhân ấy cho nhân loại, cho cộng đồng, đất nước.
Đức Đạt Lai Lạt Ma đang cách ly an toàn với coronanvirus tại tư thất của ông ấy ở vùng núi cao Hy Mã Lạp Sơn, nhưng nhờ công nghệ thông tin đã giúp ông ấy kết nối với mọi nơi trên thế giới. Chúng tôi đã nói chuyện với ông qua ứng dụng truyền thông liên kết video về lòng từ bi, sự phân biệt chủng tộc ở Hoa Kỳ và về Tổng thống Trump, trong số các vấn đề khác.