Thuyết Pháp Với Giọng Ca (song ngữ)

10/02/20152:13 CH(Xem: 4290)
Thuyết Pháp Với Giọng Ca (song ngữ)
THUYẾT PHÁP VỚI GIỌNG CA
KINH TĂNG CHI BỘ

(IX) (209) Thuyết Pháp Với Giọng Ca
KINH TĂNG CHI BỘ 
Anguttara Nikàya
Hòa thượng Thích Minh Châu dịch Việt
Chương Năm Pháp

Này các Tỷ-kheo, có năm điều nguy hại với người thuyết pháp với giọng ca kéo dài. Thế nào là năm?
- Tự mình say đắm trong âm giọng ấy;
- Làm người khác say đắm trong âm giọng ấy;
- Các người gia chủ phê bình: "Như chúng ta hát, cũng vậy, các Sa-môn Thích tử này ca hát";
- Vì vị ấy cố gắng rèn luyện cho âm thanh điêu luyện nên mức thiền định của vị ấy bị gián đoạn;
- Làm gương xấu để các thế hệ sau bắt chước.
Này các Tỷ-kheo, có năm điều nguy hại với người thuyết pháp với giọng ca kéo dài.

Vietnamese translation by Thich Minh Chau

Nguồn: http://thuvienhoasen.org/


Anguttara Nikaya V.209
The plain-song




Monks, there are these five disadvantages to one preaching Dhamma in a long-drawn, plain-song voice. What five?
- He is carried away himself by the song;
- Others are carried away thereby;
- Householders are offended and say: "Just as we sing, for sure, these recluse Sakya sons sing!";
- As he strives after the purity of the song, there is a break in concentration;
- Folk coming after fall into the way of (wrong) views;
Verily, monks, these are the five disadvantages to one preaching Dhamma in a long-drawn, plain-song voice.
(English translation by F.L.Woodward)

Another translation:

AN 5.209 (A iii 251) Gītassara Sutta
A melodic intonation 
This sutta has been largely overlooked by the various buddhist traditions: the Buddha explains why he does not allow the bhikkhus to perform any melodic chanting.
There are, bhikkhus, these five drawbacks of reciting the Dhamma with a sustained melodic intonation. Which five?
Oneself gets attached to that intonation, others get attached to that intonation, householders get angry: 'Those ascetics who are followers of the Sakyans' son sing in the same way that we do!',{1} there is a break in concentration for those striving [to produce] musicality, and the upcoming generations imitate what they see. 
These, bhikkhus, are the five drawbacks of reciting the Dhamma with a sustained melodic intonation.
Note
1. householders get angry..: this sutta is actually an excerpt from the Cūḷavagga of the Vinaya Pitaka (Cv 249), where a certain group of six bhikkhus performs such a chanting and householders are described to have been annoyed in those terms (it is quite frequent in the Vinaya to find lay people criticizing monks for enjoying sensual pleasures). Having been reported the matter, the Buddha utters this sutta and then declares that doing so anyway would constitute a dukkaṭa offense (ie. of wrong-doing, a light offense). The Cūḷavagga then cites a case in which the Buddha states that he nevertheless allows recitation with an intonation (sara·bhañña).

 
Tạo bài viết
Tôi đã từng viết 1 bài có tựa đề “Đức cha tuyệt vời ở Tây Ban Nha thờ Quan Thế Âm Bồ Tát” và nhận được rất nhiều động viên và cổ cũ của quý vị bạn đọc cũng như quý Phật tử. Nay lại có một chuyện khác về một vị cha người Nga nữa.
Chào đón xuân Kỷ Hợi, năm 2019, Phật lịch 2563, thay mặt Ban Thường trực Hội đồng Chứng minh Giáo hội Phật giáo Việt Nam, Tôi có lời thăm hỏi ân cần và lời chúc mừng năm mới đại hoan hỷ, vô lượng an lạc, vô lượng cát tường tới toàn thể các cấp Giáo hội Phật giáo Việt Nam và chư Tôn đức Hòa thượng, Thượng tọa, Ni trưởng, Ni sư, Đại đức Tăng Ni, Cư sĩ Phật tử Việt Nam ở trong nước và ở nước ngoài.
Hội Đồng Giáo Phẩm Giáo Hội Phật Giáo Việt Nam Thống Nhất Hoa Kỳ xin nhất tâm Chúc Tết đến chư tôn Thiền Đức Tăng Ni cùng toàn thể quí Thiện Tín, Cư Sĩ, Phật tử, Đồng hương được nhiều thuận duyên và phước lạc. Xin chư Phật, chư Tổ, Hồn Thiêng Dân tộc độ trì cho chúng con làm rực sáng một Đạo Phật nơi quê hương mới.