HỘI THẢO KHOA HỌC: "PHẬT GIÁO GÓP PHẦN THỰC HIỆNTHÀNH TỰU CÁC MỤC TIÊU THIÊN NIÊN KỶ CỦA LIÊN HIỆP QUỐC"
ỦY BAN HỘI THẢO Đề cử ngày 24-11-2013
1) GS.TS. Lê Mạnh Thát – Việt Nam (Phó chủ tịch Hiệp hội các trường Đại họcPhật giáothế giới - IABU, Nguyên Chủ tịch Ủy ban Tổ chức quốc tế Đại lễ Vesak LHQ 2008, Cố vấnĐại lễ Vesak LHQ 2014): Trưởng Ban 2) HT.TS. T. Dhammaratana - Pháp (Phó chủ tịch Tổ chức quốc tế Đại lễ Vesak LHQ - ICDV): Đồng Trưởng Ban 3) TT.GS.TS. Phra Sigambhirayarn – Thái Lan (Tổng Thư ký Ủy ban Tổ chức quốc tế Đại lễ Vesak LHQ): Thành viên 4) HT. Chao Chu – Hoa Kỳ (Thành viên thường trực Ủy ban Tổ chức quốc tế Đại lễ Vesak LHQ): Thành viên 5) TT.TS. Khammai Dhammasami – Anh quốc (Tổng thư kýHiệp hội các trường Đại họcPhật giáothế giới, thành viên thường trực Ủy ban Tổ chức quốc tế Đại lễ Vesak LHQ): Thành viên 6) TT.TS. Thích Nhật Từ – Việt Nam(Phó Tổng Thư ký Ủy ban Tổ chức quốc tế Đại lễ Vesak LHQ 2014; Nguyên Tổng Thư ký Ủy ban Tổ chức quốc tế Đại lễ Vesak LHQ 2008, Phó viện trưởng Học viện Phật giáo Việt Nam tại TP.HCM): Điều phối hội thảo.
Diễn đàn 1: Hồi ứng của Phật giáo về phát triển bền vững và thay đổi xã hội
WORKSHOP 1: Buddhist Response to Sustainable Development and Social Change
Road Blocks in Sustainable Development and Social Change: A Buddhist Critique of Modern Capitalism and Globalization byProf. K.T.S. Sarao
Ethics, Kamma, and Sustainable Development by Eric S. Nelson and UMass Lowell
Buddhist Response to Sustainable Development: Theory & Practice byDr. Mukesh Kumar Verma
The Middle Way for Sustainable Development amidst Social Changes by Assoc. Prof. Dipti Mahanta
Sustainable Development for Future Generation in Context with Buddhonomics by Chandan Kumar
Buddhist Response to Sustainable Development and Social Change by Ms Kaushalya Karunasagara
Buddhist Approach to Sustainability and Achieving Millennium Development Goals by Gábor Kovács
brahmajāla sutta :reading social sustainable development by Dr. Siyaram Mishra Haldhar
In Eradicating Poverty and Hunger: Moral Framework (Dhamma) for Family Economics by Prof.Dr. G.A. Somaratne
Social Cohesion and the Ariyaparyesanā Suttaby Dr Jeff Wilson
Virtue Training: Buddhist Response to Sustainable Development and Social Change Natpiya Saradum
Dynamics of Inclusion and Exclusion in Multicultural Societies: Buddhist Response and Recommendation of a Buddhist Model of Global Citizenship by Dr. Sushma Trivedi
Marx and Buddha: a Buddhist-Communist Manifesto by Jeff Waistell
Engaging with Caste and Class in Modern India: Some Questions for Buddhists by Maya Joshi
Buddhism, Welfarism and Social Development in Sri Lanka by Dr. L.D. Sarath Vitharana
Being Buddhist in the XXI Century Society: A Sociologycal Analysis of Buddhist People Social Values and Attitudes by Dr. José A. Rodríguez Díaz
Impact of Forcible Religious Conversion on Interreligious Harmony: Lessons Learned from Sri Lanka by Ven. Dr. Pinnawala Sangasumana
Young Buddhist Monastic Members and the Modern Society by Ven.Shi Yuande
Buddhist Perspective on Prevention of Gender Based Violence by Dr. E.A.D. Anusha Edirisinghe
Buddhist Ideas Regarding the Status of Women by Ms. Kumudini Ranathunga
Gender Inequality in Family Makes Weak Society: Problems and Challenges against Millennium Goals and Seek Solutions through Buddhist Teaching by Prof. Yasanjali Devika Jayatilleke
Buddhist Perspective towards Establishing Gender Equality in Modern South Asian Societies by Ms. Ramesha Jayaneththi
A Silent Protest Against Gender Inequality: A Case of Karen Armstrong’s Buddha by Harkiman Racheman & Faridah Noor Mohd Noor
Theravada Buddhism and MDG 3: Gender Equality and the Empowerment of Women in Theravada Buddhism by Ajahn Brahm
The Karuna Trust – Perspectives on Education and Women’s Empowerment by Dharmacharini Vajrapushpa
Diễn đàn 2. Hồi ứng của Phật giáo đối với hâm nóng toàn cầu và bảo vệ môi trường
WORKSHOP 2: Buddhist Response to Global Warming and Environmental Protection
Buddhist Response to Global Warming & Environmental Protection: Ideology, Methodology & Dissemination byDr. Anand Singh
Buddhism, Climate Change and New Approaches to Energy for Sustainable Societiesby Dr. Peter Daniels
MDG 7: How Buddhists can prevent a head-on collision with limits by Prof. Colin D Butler
The concept of dependent arising in reducing the likelihood and effects of climate-related conflict by Devin Bowles
A Buddhist Response to Climate Changeby Aramati Heine
Buddhist Religious Ecological Concepts by Samantha Ilangakoon
Buddhist Perspective on Consumer Ethics And Sustainable Development by Deepmala
Moral Rectitude towards Green Environment byPhyu Mar Lwin
Compatibilty of Buddhist Principles and Ecology by Dr. Indu Girish
Beyond coal campaign: a NGO/grassroots movement to stop global warming byKhanh T. Tran
The Mdgs And Light Manufacturing: A Strategy For Economic Development In Low-Income Countries by Hinh T. Dinh, Van Can Thai and Khanh T. Tran
Eating Animals: Implications from an Environmental and Buddhist point of view by Dhammacarini Amoghamati Traud-Dubois
Local Gods, Karma, & Morality: Religious Understanding of the Environment in Ladakh by Dr. Gurmet Dorjey
Digitizing a Vietnamese Buddhist Temple: The Vietnamese Nôm Preservation Foundation's Thắng Nghiêm Temple Project byNeil Schmid
Buddha’s Way to protect Environment and to the Minimization of Global Warming by Prof. Dr. Bikiran Prasad Barua
Diễn đàn 3. Đóng góp của Phật giáo về lối sốnglành mạnh
WORKSHOP 3: BUDDHIST PERSPECTIVE ON HEALTHY LIVING
Buddhist Contribution for a Healthy Society towards the Millennium Development Goals by Prof. Kapila Abhayawansa
Buddhist Contribution to Healthy Living by Dr. Satyendra Kumar Pandey & Ms. Simerjit Kaur
Buddhist Perspective on the Importance of Healthy Thinking towards Healthy Living by Ven. Dr. Panahaduwe Yasassi Thero
Buddhist Economic Thoughts For Healthy Living by Prof. H. S. Shukla
Buddhist contribution to Healthy Living by Jeewanthi Rathnayake
An Explication of Healthy Living in Buddhist Perspective by R.M. Rathnasiri
How to Reduce Your Mental Agony to obtain a Healthy Life: A Buddhist Perspective by Ven. Rideegama Wanarathana
Buddhadharma as Psychotherapy by RJ Chisholm
Dharma for a Healthy World by Jeff Harrison
Karma Assessment for Healthy Living: A Buddhist Contribution by Dr. G.T. Maurits Kwee
Buddhist Perspective on Consumer Ethics and Sustainable Development by Deepmala
Towards Non-Violence through Healthy Mind by Dr. Thiri Nyunt
Buddhism and teenager education toward healthy living By Le Khac Chieu
Quantification of Happiness using the Science of Metabolomic Profiling by Ching Y. Lo
Scientific Findings on the Health Benefits of Meditation by Ven. Kirama Wimalatissa
Meditation & Healthy Living By Hồng Quang
The Worldwide Mindfulness Meditation Practice by Hozan Roshi
Mindfullness meditation can heal illnesses By Hồng Quang
Streams to Healthy Living Yoga: Freeing the Source of the Ancient Bauddha By Sritantra
Achieving Mental Healthy in China with Vipassanā Cultivation by Fa Qing
Peaceful mind and peaceful life By Bkhikkhuni Dr. Hue Lien
Tranquillity – incomparable way by Bhikhuni Thich Tinh Van
Buddhist Approach to Healing and Wellness: A Vietnamese American Case Study for United Nations Millennium Development Goals by Kim Nguyen and Jonathan H. X. Lee
Health, Gender Justice and Action Dharma in Nepal: A field study and Buddhist narrative perspective by Kurunamati
Buddhism: Prevention of HIV/AIDS and Other Diseases by Ven Seck Kwang Phing
Diễn đàn 4: Xây dựng hòa bình và sự bình phục hậu-mâu thuẫn
WORKSHOP 4: Peace-building and Post-Conflict Recovery
The Role of Deterrence in Buddhist Peace-building by Dr. Damien Keown
Holistic Peace as an Integral part of Peacebuilding Process and Post-conflict Recovery by Prof. Siddharth Singh
Peacebuilding and Post-Conflict Recovery: Devising a Methodological Framework for Analysing the Potential of Buddhist Peacebuilding by Mark Owen
Buddhist Concept of Peace in Theory and Practice by Dr. Rajitha P. Kumara
Peace through Peaceful Means: A Buddhist Perspective on Restorative Justice by Carina Pichler
World Peace and Conflict Resolution: A Solution from Buddhist Point of View by Dr. Arvind Kumar Singh
Reconciliation and Postbellum Restoration – The Buddhist Perspective by John M. Scorsine
A Practical Way of Buddhist Peace-building for the World Peace: An Applying the Zen Teaching of Bodhidharma to Everyone’s Life for Peace by Ven. Jinwol
A Buddhist Perspective on Seeking Solution to a Difficult Situation by Dr. Jenny Ko Gyi
Communal Harmony and Buddhism: Perspective Bangladesh by Kazal Barua
How Liking and Disliking Creates Conflict: A Study Based on the Kalahavivāda Sutta and the Abhidhammic Analysis of Mind Process by Kustiani
Building up of Peace and Harmony through Buddhism: Pragmatic Values of the Ovāda Pātimokkha by Dr.Tin Tin Lay
Terrorism as a Universal Evil Rather than a Product of Religion by Jacob W. Buganga
'Hitacchanda' as a Possible Drive to Alter Negative Attitudes towards Others by Dr. Raluwe Padmasiri
The Way to World Peace via an Integrated Kantian and Buddhist Perspective by Dr. Kim Them Do
Family: Its Role in Achieving Global Peace by Jnan Nanda
The Role of Education in Enhancing the Sri Lankan Government’s Peace-Building and Reconciliation Strategies by ven. Dr. Mahinda Deegalle
The Role of Women in Peacebuilding with reference to Manipur state of India by Dr. Vandana Singh
Peacebuilding and Post-Conflict Recovery in Nepal: A Buddhist Case Study by Anna King
Majjhimāpatipadā: The Buddhist Perspective on Political Conflict Solution in Thailand by Dr. Somboon Watana
Developing Ancient Buddhist Sites as Tourist Circuits to Minimise Conflict in SAARC Region by Dr. Raj Pal Singh and Sidhartha Gauri
Diễn đàn 5: Giáo dụcPhật giáo và chương trình cấp đại học
WORKSHOP 5: Buddhist Education and University Level Curriculum
Integrating “Mindfulness Practice’’ to University Level Curriculum: Promoting tolerance and empathy in a multi-cultural and multi faith setting by Prof. Padmasiri de Silva
How to use the Buddhist education concepts in making a university level curriculum by Ven. Polgaswatte Paramananda
Viable Buddhist Contribution to Universal Learning for Global Development by Hudaya Kandahjaya
Buddhist Education and University Level Curriculum by Rev. Dilbhadra Maharjan
Opportunities and Challenges for Buddhist Education and Pedagogy in Europe and India by Dr. Chintala Venkata Sivasai
Optimizing Intellectual Achievements by Introducing Buddhist Education by Saw Yee Mon
Buddhist organizational contribution to the achievement of UN millennium development goal of universal primary education; a study on the child development programs conducted by the All Ceylon Buddhist Congress in Sri Lanka by Dr. Praneeth Abayasundera
Mindfulness for secular purposes: distortion or adaptation of the Buddha’s teachings by Dr. J. Abraham Vélez de Cea
A Curriculum on Buddhist Psychology and Therapy/Coaching by Dr. G.T. Maurits Kwee
Education and Buddhist Education by Ven.Dr. Thich Vien Tri
A study of the role of Buddhist Dhamma school education in dealing with the issues of achieving millennium development goals in Sri Lanka by Dr. W.M.Dhanapala
An Engaged and Engaging Postgraduate Education: Turning Vision into Reality in Nan Tien Institute by Juewei SHI
The Dhamma of Hope: Kertarajasa Buddhist College’s Experience in Educating the “Unequal” by Latifah, A.Budiyanto and Metta Pupita
Evaluation on Buddhist Education and Curriculum of International Theravāda Buddhist Missionary University in Myanmar by Cho Cho Aung
Teaching and Learning the Dhamma through Architectural Designs in the Buddhist Monasteries of Sri Lanka as Focused in the Undergraduate Curriculum by Dr. Leena Seneheweera
Buddhist Ideology towards Children with Disabilities in Thailand: Through the Lens of Inclusive School Principals by Sermsap Vorapanya and Diane Dunlap
How to Transcend Duality by Tammy Cheng
Impact of Buddhist monastery-based education in the removal of poverty: A comparative study of Sri Lanka and Bangladesh by Rev.Tapan Barua
Mahāvihāra as a Centre of Higher Buddhist Education and Moral Ethics by Prof. Bimalendra Kumar
Social Welfare Dimension of Won Buddhism in Modern Korea by Santosh K. Gupta
ECAI Workshop The Atlas of Maritime Buddhism May 7th, 2014 UNDV 2014 Conference BaiDinh Temple, Hanoi
Presiding: Professor Lewis Lancaster, University of California, Berkeley, University of Hong Kong, University of the West. Atlas Archaeology & Presentation I 9:00 – 9:45 Dr. DuraiswamyDayalan, Archaeological Survey of India 9:45 – 10:30 Dr. Damian Evans, University of Sydney, Australia 10:30 – 11:00 Coffee break Atlas Archaeology & Presentation II 11:15 – 12:00 Professor,SarahKenderdine, University of New South Wales, Australia 12:00 – 13:30 Lunch 1:30 –15:00 Maritime Atlas Themes Professor HaroldThwaites, University of Malaya, Malaysia Professor,GuangXin, University of Hong Kong VenJinwol, Dongguk University, South Korea David Blundell, National Chengchi University, Taiwan 15:00 – 15:30 Coffee Break 15:30 – 17:00 Atlas Text Session Dr Susan Whitfield, British Library, London Professor.MirojShakya, University of the West, California Professor,Wayne de Fremery, Sogang University, Korea 17:00 – 18:00 Atlas Technology Dr. Alex Yahja, I-CHASS, University of Illinois, USA JeanetteZerneke, University of California, Berkeley, USA Howie Lan, University of California, Berkeley, USA
Tôi hôm nay hân hạnh được góp một vài ý kiến trong Lễ Vía Đức Phật Thầy Tây An, vị đạo sư đã khai sáng Bửu Sơn Kỳ Hương, một tôn giáo nội sinh trong lòng dân tộc và vì ngài có một thời gian cư trú ở Chùa Tây An (Thiền phái Lâm Tế) dưới chân núi Sam (Châu Đốc), nên vị đạo sư họ Đoàn được người dân một cách tôn kính gọi là Đức Phật Thầy Tây An. Từ gốc rễ đó, Phật Giáo Hòa Hảo do Đức Huỳnh Giáo Chủ sáng lập, thường được coi là sự kế thừa và phát triển của Bửu Sơn Kỳ Hương trong bối cảnh mới.
Truyền thống Phật Giáo Hòa Hảo mỗi năm đều có Lễ Vía Đức Phật Thầy Tây An. Ngài đã từng được nhìn theo nhiều phương diện khác nhau. Nhưng hôm nay, tôi xin phép trình bày về một bản văn quan trọng do Đức Phật Thầy Tây An để lại. Đó là bài thơ Mười Điều Khuyến Tu.
Nam Mô Đại Từ Đại Bi Cứu Khổ Cứu Nạn Quán Thế Âm Bồ Tát
Tâm thư KHẨN THIẾT KÊU GỌI cứu trợ đồng bào nạn nhân bão lụt Miền Bắc VN
Một đồng.. giữa lúc nguy nan
Hơn giúp bạc triệu lúc đang yên bình..
Bão giông tan tác quê mình..
Ơi người con Việt đoái nhìn, sẻ chia....
Như Nhiên- Thích Tánh Tuệ
Trước hết là giải thích lý do vì sao đi so sánh giữa hai người này. Câu trả lời là vì họ có lập trường đối lập với nhau và đều rất nổi tiếng. Một người là nhà khoa học nổi tiếng nhất của nhân loại có quan điểm duy thực (tin thế giới vật chất là có thật khách quan nằm ngoài ý thức). Một người là đại biểu có sức ảnh hưởng của Phật giáo tu theo hạnh đầu đà (khổ hạnh) không tin vật chất kể cả thân xác là tuyệt đối có thật (bản chất là tánh không) và thực hành tánh không bằng cách tu tập khổ hạnh, đối diện với khổ nhưng không cảm thấy khổ, chứng tỏ khổ cũng không có thật. Người giải ngộ phải hiểu rằng Tứ Diệu Đế (Khổ, Tập, Diệt, Đạo) chỉ là giáo lý bất liễu nghĩa. Bát Nhã Tâm Kinh đã nêu rõ :
Chúng tôi sử dụng cookie để cung cấp cho bạn trải nghiệm tốt nhất trên trang web của chúng tôi. Nếu tiếp tục, chúng tôi cho rằng bạn đã chấp thuận cookie cho mục đích này.